دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۰۳

شميم عطر ما را به دوردست ها مي برد قسمت هفتم

۶۷ بازديد

بهترين عطر مردانه

شميمبو ما را به دوردست ها مي برد

شميم رايحه ما را با خود به به دور دست ها مي موفقيت و در اين هجرت وراي مرزهاي فرهنگ گشت وگذار مي كنيم . سرگذشت عطرها رفلكس سرگذشت بشريت است؛ محصولاتي كه همچون كتاب هاي تاريخي معطر در داخل خويش تغييرات و فراز و نشيب ها، در امان ماندن از بيماري ها و بلايا و جنگ ها، اكسير جاودانگي و پيامي خوش سيما را جاي داده اند . . .
رايحه در هر عصر تاريخي آينه اي از اجتماع، شم درمان، ارتباطات، تقدس و برانگيختگي عاطفي و هيجاني مي باشند . جهانِ بدون عطر، عالم فارغ از مورخ است! در اين بخش، نگاهي اجمالي خوا هيم داشت به كاربرد رايحه و رده آن در عصر هاي تاريخي متفاوت . در هر قسمت، يك دوره تاريخي را مرور خوا‌هيم كرد .


نصيبهفتم

سالهاي 1970 تا1980

زنان دهه هفتاد پله هاي فرديت را درمي نورديدند و با افتخار از روايح در سبك زندگيشان استفاده مي بردند . آقايان هم از عطرها و توليدات اصلاح و آراستگي خاص خودشان به كار گيري مي كردند .طي دهه هفتاد، سبك هاي جديدي براي زندگي پديدار شد: فمينيسم، بازگشت به طبيعت، جنبش همجنسگرايان، پانك، نئو رومانتيسيسم و . . .
پوشش افراد بازتابي از ايده ها و گرايشات آن‌ها شد و اكثر زمان ها اوقات، يك سري سبك با نيز تلفيق مي شد . در لباس همانند عطريات، مهم‌ترين عنصر، پيام آن بود . نيز در ايالات متحده و هم در فرانسه مفاهيم بديع و مدرن ارائه شده در عطرياتِ خاص بانوان، پيچيده و برانگيزاننده بود . گاهي نيز دوچندان به لطافت طبيعت نزديك و رومانتيك مي نمود . طراحاني كه اين دوگانه گرايي را شعور نكردند، باخت خوردند . پس از ادوتويلت، عطرهاي فوق العاده اي براي مردان وارد بازار شد: حالا ديگر رايحه و افترشيو براي مردان دو فرآورده جداازهم بود .
تزريق مفاهيم مدرن و بديع و هم جنبشي كه تفكرات را در چارچوب هايي چندگانه و پيچيده خلاصه مي ساخت؛ موضوع ساز ظهور خانه هايي در عطرسازي شد كه به نوعي پايه گذاران عطرسازي نيش و هنري در دهه هاي آنگاه شد . منزل هايي كه با رويكردي هنري و مفهومگرا، عطرسازي را وارد دوراني جديد كرده و بعد ها نو اي به آن بخشيدند .


سالهاي 1980تا1990

دوره فردگرايي و رويارويي . عطر، پرهياهو و حاذق به منعكس شدن احساسات عميق جوانان دلداده زندگي پرزرق و برق تبديل شد .دهه هشتاد، ده سال احساسات عميق بود .
فروپاشي ديوار برلين، چند ايدئولوژي را تجزيه كرد؛ زنان و مردان در مسابقات شكيبايي فرساي دو ماراتن كمپاني مي كردند تا به برد فن اي دست يابند . اسكي روي آب، بدنسازي، موج سواري و اسكي رايج گرديده بود: بايستي تن در بهترين، پرسرعت ترين و تاثيرگذارترين وضعيت مي بود . عطرهاي مردانه با عناصر طبيعي، عناصري كه بازتاباننده توانايي بدني مردان بودند؛ در هم مي آميخت . از سوي ديگر، زنان از جامه هاي اندامي و عطرهاي تند منفعت مي جستند تا برد هاي فن اي خويش را به چهره بكشند . عطرهاي نو ميوه اي كه خاستگاه اساسي آن ها در ايالات متحده بود به عطرهاي زنان و مردان افزوده شد .


سالهاي 1990 تا 2000رفته رفته مترياليسم به خاطرات قبل مي ضميمه . زنان و مردان بدنبال جهاني خالص خيس بودند و از همين جهت، عطرهايي را به كار گيري مي كردند كه شعف و نشاط جديد اي را منعكس مي كرد .
جنگ خليجي در كنار ايدز و نسل نو از بيماري هاي واگيردار؛ دو اتفاق دوچندان پررنگ اي بودند كه هراس و نگراني جامعه در پايان هزاره دوم را برمي انگيخت . براي رهايي از دنيوي گرايي به رپ و تكنو پناه برديم . سبك معاش نيو ايج را پذيرفتيم، اينترنت، غولِ شبكه، در زندگي و چه بسا وراي آن انتشار يافت . تولد دهكده هاي دربين سياره اي و گسترش سرسام آور تكنولوژي و سرويس ها . همگام با اين جهش خيره كننده و پرشتاب، برخي از عطرها بسوي ارائه روايحي تكان كردند كه ما را به خاطرات كودكيمان پرتاب كرد: مزه و بوي نوت هاي شيرين و كرمي وانيل-كارامل، شير، برگ هاي چاي، روايح آبي‌رنگ و دريايي، جنگل و . . . مردان شروع به ابراز احساساتشان كردند؛ بو ابزار اغواگري شد . عطرهايي با بو آبِ سرد و القاي حسِ عشق و علاقه به خلوص و پاكي، موجب خلق و خوي نوت هايي بديع شد . هم اكنون ديگر عطرها دريا و آب و زمين و گل ها را القاء مي كنند؛ طبيعت را باري ديگر كردار مي كنند و به اساس خود بازمي گردند: خاك، باد، آب و آتش . . .

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.